zaterdag 16 juli 2016

"time out van de tafel"...

Minister Schippers scherpte op 7 juli 2016 het wetsvoorstel verplichte GGz aan met een zogeheten "time out"-procedure. “Verwarde mensen” mogen drie dagen geobserveerd worden met als enige argument, dat ze gevaar op zouden kunnen leveren. Van daadwerkelijk gevaar hoeft dus nog niet eens sprake te zijn, het vermoeden, dat er eventueel gevaar zou kunnen ontstaan, is voldoende, om deze maatregel over iemand uit te spreken.
Een observatiemaatregel gaat mogelijk maken om iemand 3 dagen te observeren – en tegelijk dossieronderzoek te doen en de familie/naasten te raadplegen – wanneer er een zeer sterk vermoeden bestaat dat hij een ernstige psychische stoornis heeft en er ook een vermoeden is dat daardoor gevaar voor de persoon zelf of zijn omgeving bestaat. Zo kan de ernst van het gevaar worden vastgesteld en indien nodig alsnog een crisismaatregel worden getroffen, of een andere vorm van hulpverlening worden ingezet. Bij een observatiemaatregel is nog geen sprake van behandeling.
Het Landelijk Platform GGZ (LPGGZ) reageerde vol verbijstering op dit voorstel: “De Minister zoekt hiermee de grenzen van de rechtsstaat op om lastige burgers te kunnen opsluiten. Omwille van het beschermen van de openbare orde gaat zij hiermee voorbij aan de rechtspositie van mensen die zorg nodig hebben. Daarmee is de Wvggz in strijd met internationale verdragen, zoals het onlangs geratificeerd VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een beperking.” Het LPGGZ vervolgt: “De maatregel nodigt uit tot willekeurige detentie van niet alleen mensen met een psychische kwetsbaarheid, maar van alle burgers in Nederland. Bovendien lost het instellen van een observatie maatregel de problemen van verwarde mensen op straat niet op.”
De Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) noemde in haar reactie de voorgestelde maatregel “overbodig”, “onrechtmatig” en “oneigenlijk”. Overbodig, omdat er volgens hen al voldoende middelen bestaan, om “verwarde personen” met behulp van bestaande dwangmaatregelen aan te pakken. Onrechtmatig, omdat het strijdig is met de rechten van de mens: “alleen mensen die een ernstig gevaar vormen voor zichzelf of anderen door een psychiatrische aandoening mogen worden opgesloten.“ En ten slotte, oneigenlijk, omdat door “de koppeling van de wet verplichte ggz aan de brede groep personen die maatschappelijk overlast veroorzaken, (...) onjuist gebruik van klinische bedden in de ggz gestimuleerd” wordt. . De NVvp is ook heel helder in haar oordeel: “In het ggz-veld bestaat geen draagvlak voor dit voorstel en wij zijn dan ook ontsteld dat VWS desondanks de observatiemaatregel in het wetsvoorstel heeft opgenomen.” (http://www.nvvp.net/cms/showpage.aspx?id=2654)
Ook voorzitter van GGZ Nederland, Jacobine Geel, heeft een heel heldere afkeurende reactie: “Het heeft er toch een beetje de schijn van dat dit een soort generieke openbare ordemaatregel is, meer dan een handelings- en behandelingsperspectief en daar maken wij ons zorgen over.” (http://www.ggznederland.nl/actueel/time-out-verwarde-personen-geen-oplossing-voor-problemen)

Het lijkt inmiddels duidelijk, dat een dergelijke maatregel het probleem van de “verwarde personen” niet zal weten helpen oplossen. Maar de maatregel opent helaas ook de mogelijkheid van “willekeurige detentie” voor iedereen, die zich in Nederland afwijkend gedraagt. "Verwardheid" is niet of nauwelijks definieerbaar en de vraag, of iemand eventueel voor "gevaar" zou KUNNEN zorgen, kan ook, zonder al teveel discussie, altijd gemakkelijk met "ja" beantwoord worden . Als zodanig is dit ook zeker niet enkel relevant voor psychiatrische patiënten en hun bondgenoten, maar dient de hele samenleving zich ervan bewust te zijn, dat deze maatregel een mogelijk zeer gevaarlijke ingreep in de mensenrechten van alle Nederlanders betekent...

Er is inmiddels een petitie gestart tegen dit voorstel, die hier terug te vinden is: https://timeoutvandetafel.petities.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten